InfoTech Umeå

Anna Åberg och Ann Klefbohm
Internet ger dem frihet att jobba tillsammans trots att Anna Åberg bor på Malta och Ann Klefbohm i Umeå. Nu vill de inspirera fler att satsa på digitala affärsmodeller. .

De bygger sina företag på nätet

Anna Åberg, Ann Klefbohm och Ann Ljungberg har byggt upp sina företag på internet. Med satsningen Digitala affärsmodeller vill de nu locka fler att satsa på webben.

För att erbjuda sina kunskaper om företagande på internet har Anna Åberg, Ann Klefbohm och Ann Ljungberg gått samman kring satsningen
Digitala affärsmodeller. Utifrån en gemensam plattform erbjuder de kurser kring teknik för hemsidor och coachar nya företagare in i affärslivet på internet.

– Vi är alla tre kvinnor i medelåldern och har ett språk som många kan förstå när vi förklarar tekniken bakom webblösningar, säger Anna Åberg, som en förklaring till att en stor del av deras kunder är kvinnor i deras egen åldersgrupp.

Uppkopplad över internet

Att deras verksamhet utgår från internet märks på förutsättningarna för denna intervju. Den görs på Ann Klefbohms kontor i Umeå med Ann närvarande vid bordet. Anna Åberg finns också med, men hon sitter uppkopplad via Skype från sin lägenhet på Malta med webbkamera och hörlurar på huvudet. I bakgrunden skvallrar den öppna balkongdörren med vyn över vita segelbåtar på det turkosgröna havet att hennes val av arbetsplats är något som många skulle kunna känna sig lockad av.  

Den tredje medlemmen i gruppen är Ann Ljungberg. Men hon befinner sig på en segelbåt utanför Portugal med en för tillfället dålig internetuppkoppling, så hon kan inte vara med under intervjun. Liksom Anna har hon sålt vad hon hade i Sverige och flyttat utomlands och lever idag som digital nomad och kallar sig Längeseglare.

Alla tre har de både kunskap och personlig erfarenhet att bjuda på. I ett inlägg på Facebook skriver Anna Åberg: ”Vi walk the talk, har gjort massor av misstag vi lärt av och [vi] kan dela med oss av det som verkligen funkar.”

Vågade bryta upp

Anna Åberg har fått berätta sin historia många gånger i olika intervjuer. Hon bröt upp och sålde vad hon hade i Umeå. Flyttade till Malta där hon nu sitter uppkopplad mot hela världen och leder kurser och coachning över internet. Ann Ljungberg har gjort en liknande resa. Hon utgår också från Medelhavet varifrån hon kryssar runt i en segelbåt och över internet leder författarkurser.

Ann Klefbohm bor kvar i Umeå men har också hon en stor del av sin affärsverksamhet på internet, dels genom firman Base media Norr, dels genom de distansutbildningar hon leder i bildhantering och webbteknik. De tre har nu funnit varandra kring den gemensamma utbildningsplattformen Digitala affärsmodeller, som består av kurser och utbildning i företagande över internet.

Stor aktivitet

I sommar startade de den första kursen med 15 deltagare och aktiviteten är mycket stor, berättar de. En av trådarna på kurswebbplatsen har till exempel fått närmare 140 kommentarer av deltagarna, vilket enligt Anna och Ann visar på den stora aktivitet som kursen lockar till.

Med utbildningen kring digitala affärsmodeller vill Anna, Ann och Ann att kursdeltagarna ska få mer kunskap om målgrupp, varumärke, strategi, försäljning, prissättning och marknadsföring med tonvikt på den digitala världen. Dessutom får de med sig kunskap kring teknik, hur man registrerar domännamn, väljer webbhotell, bygger upp sin webbplats, skriver för webben, sökordsoptimering och bildhantering.

– Det unika med digitala affärsmodeller är att man når en mycket större marknad och blir oberoende av plats, förklarar Anna Åberg.

Satsning på Västerbotten

Att med sitt företag kunna nå kunder i hela världen utan att vara begränsad av bostadsorten, är en av de största fördelarna med affärsverksamhet på internet, betonar både Anna Åberg och Ann Klefbohm. Men det behöver inte innebära en flytt till Medelhavet eller någon annan lockande varm plats utomlands. Det går också att jobba från Västerbottens inland, menar de båda företagarna, och berättar att de startat processen för ett pilotprojekt för att erbjuda webbutbildningar till företagare i Västerbottens inland.

– Målet är att bidra till att företag ska kunna stanna kvar i Västerbotten, säger Anna Åberg.

– Det går att utöka sin marknad utan att flytta, säger Ann Klefbohm, och berättar att de själva möter sina kunder över Facebook, Twitter, en egen webb, mail och Skype.

– Även om det är distans på nätet så är vi väldigt närvarande. Vi är mycket personliga, utan att vara privata, fortsätter Ann Klefbohm.

Tror på inflyttning

De erfarenheter av digitalt företagande som de samlat på sig hoppas de att företagare i Västerbottens inland ska vilja ta del av. De har redan många kontakter och är övertygade om att det mycket väl går att jobba från Vilhelmina, Storuman, Åsele eller någon annan ort i inlandet och ändå ha kunder över hela landet och i andra länder.

Projektet som riktas mot Västerbottens inland ska förhoppningsvis också kunna leda till inflyttning, tror de. Anna Åberg berättar att hon redan känner till några som flyttat till länet från utlandet för att kunna njuta av skog och natur men ändå ha sin verksamhet igång med stöd av internet.

– Min morfar jobbade åt järnvägen för att öka kommunikationer och affärer i norr. Det var hett på den tiden, säger Anna Åberg.

– Idag gör jag som morfar gjorde då, men med de nya medel som vi har nu. Idag är det webben och it som är de nya vägarna, slår hon fast, innan hon kopplar ner sig från Skype och på så sätt lämnar Ann Klefbohms kontor.

Text och foto: Mikael Hansson

Text avMikael Hansson
Publicerad

Fler nyheter om Base media

  • Ann Klefbohm
    5 December 2011

    Hon vill leva sina drömmar

    Hon skalar bort för att vinna något nytt, vågar livet en gång till. It-företagaren Ann Klefbohm är inte längre delägare, hon har gjort sig av med ett av sina företag. Men hennes tro på nya affärsmöjligheter över internet är orubbad. Och drömmen om att resa ut i rymden? Ja, den lever fortfarande.

  • Ann Klefbohm
    11 Augusti 2011

    Företag blir starkare med internet

    Företag behöver få större insikt i hur internet kan stärka varumärken och vara en kanal till nya kunder, menar Ann Klefbohm, Base media Norr, som i början av september arrangerar en seminarieserie om digitala affärsrelationer.

Se alla relaterade nyheter