InfoTech Umeå

Sportswik kan glädja sig åt en ny stor investering. Bilden tagen vid ett tidigare tillfälle när företaget deltog i DI Digital Tour.
Sportswik kan glädja sig åt en ny stor investering. Bilden tagen vid ett tidigare tillfälle när företaget vann regionfinalen i Di Digital Tour. Från vänster Från vänster Henrik Vilhelmsson, Martin Wiklund, Stefan Dahlqvist, Fredrik Bäckman, Andreas Filipsson, Fredrik Johansson

Sportswik tar in 10 miljoner kronor i ny investering

Sportswik tar in 10 miljoner kronor från investmentbolaget Fort Knox samt de tidigare ägarna Almi Invest och Silverängen Invest.

För ett år sedan tog Umeåföretaget Sportswik in 10 miljoner i investering från TV4-gruppen. Nu är det dags för en ny stor investeringsrunda på ytterligare 10 miljoner kronor, denna gång från Umeåbaserade Fort Knox samt Almi Invest och Silverängen Invest.

Siktar mot England
Den nya finansieringen ska användas för att anställa fler i Umeå samt för att ytterligare gå in på den engelska fotbollsmarknaden, där Sportswik redan har smyglanserat sin sportapp.

– Det känns jättebra att få med oss Fort Knox på vår spännande resa. En partner med bra människor och entreprenörsfokus, som har resurser att följa med oss länge, och gjort framgångsrika investeringar tidigare tillsammans flera av våra befintliga ägare, säger Martin Wiklund, grundare och vd.

– Vi ser i Sportswik en digital tjänst med ett mycket tydligt värdeskapande som är relevant för en global målgrupp. Detta i kombination med vår tilltro till teamet bakom Sportswik gör att det känns både roligt och spännande att investera i bolaget, säger Henrik Wimelius, investeringsansvarig, digitala affärskoncept, Fort Knox Förvaring.

Säte i Umeå
Markus Olsson, ägare och vd för investeringsbolaget Fort Knox Förvaring menar att det är extra roligt att bolaget har sitt säte i Umeå.

– Sportswiks snabba utveckling är ytterligare ett bevis på att Norrland etablerar sig som en dynamisk region för digital innovation, säger Markus Olsson.

– Extra kul är att Fort Knox också ör Umeåbaserade, och vi hoppas att investeringen i Sportswik ska bli en riktigt bra affär för Fort Knox så att de kan fortsätta, och utveckla, sitt viktiga arbete med att tillföra riskkapital till startups i norr, säger Martin Wiklund.

Gör alla till sportreportrar
Den sociala sportappen Sportswik, där alla lag kan fota, filma och liverapportera från sina matcher, sprider sig just nu snabbt inom svensk idrott. Sportswik har vuxit snabbt de senaste månaderna och bland annat blivit officiell app och mediapartner till Stockholms Fotbollförbund, Västerbottens Fotbollförbund och S:t Eriks-Cupen som omfattar all ungdomsfotboll i Stockholm.

Sportswik har nu drygt 120 000 medlemmar och bara den senaste månaden har det laddats upp hela 12 000 bilder och videoklipp, skrivits 17 000 matchkommentarer och hejarop, och rapporterats 140 000 mål och matchhändelser.

Text och foto avMikael Hansson
Publicerad

Fler nyheter om Sportswik

Se alla relaterade nyheter