InfoTech Umeå

Mitt Skellefteå
Illustration: Skellefteå kommun

Unga får råd via app

Prisbelönta appen Mitt Skellefteå, utvecklad av bland annat Hello Future, ger unga en snabb, diskret och gratis rådgivning i mobilen i jobbiga och knepiga frågor.

Appen Mitt Skellefteå har prisats i flera tävlingar och bland annat vunnit Guldlänken som premierar den mest innovativa e-förvaltningsutvecklingen till nytta för medborgare och företag. Vinnaren får bland annat ett "spridningsstöd" värt 100 000 kronor. Tävlingen arrangeras av VINNOVA, E-delegationen, Sveriges Kommuner och Landsting samt Offentliga Rummet.

Appen Mitt Skellefteå byggdes för att göra det enkelt att lägga till nya tjänster och den nu aktuella ungdomsrådgivningen är ett sådant exempel.

Tanken med mobiltjänsten är att den som är ung och behöver rådgivning ska få det snabbt. Målsättningen är att svar på chatten ska komma inom en timme under dagtid 8-17.

Det är individ- och familjeomsorgen som tagit initiativ till apptjänsten. Den har tagits fram av kommunen och det lokala utvecklingsföretaget Hello Future med hjälp av målgruppen själv.

I appen Mitt Skellefteå finns sedan tidigare en interaktiv skolmattjänst där eleverna kan tycka till om maten på sin skola och en rad andra informativa tjänster. Syftet är att enkelt och smart hjälpa alla Skelleftebor i vardagen.

Appen Mitt Skellefteå har funnits i drygt ett år och har även fått efterföljare hos andra kommuner, exempelvis i Umeå kommun där samma koncept köpts in för att ge information till medborgare. Bakom utvecklingen av Mitt Skellefteå står det Skellefteåbaserade företaget Hello Future som våren 2012 på uppdrag från Skellefteå kommun och i samarbete med företagen Visma och Frostware byggde en hybridlösning, ett ramverk som fungerar i de flesta smarta telefoner av IPhone- eller Androidtyp.

 

 

Text avMikael Hansson
Publicerad

Fler nyheter om Frostware, Hello Future och ITS

Se alla relaterade nyheter