InfoTech Umeå

Umea Tech Arena Ulrika Vikman
Ulrika Viklund är första talare klar för Umeå Tech Arena.

Internationell tillväxtprofil till Umeå Tech Arena

Ulrika Viklund var den som ledde arbetet med att ta ut Spotify till 55 länder. Den 30 maj delar hon med sig av sina erfarenheter på Umeå Tech Arena med temat Going Global. Redan nu bjuder hon på en försmak i form av tre goda råd.

Ulrika Viklund är även en av grundarna till House Be, en nystartad startup-hub i Åre. Mellan åren 2011 och 2014 ingick hon i Spotifys tillväxtteam som tog tjänsten till 55 länder.

Inför Umeå Tech Arena 30 maj, bad vi henne ge några exempel på sina främsta lärdomar kring internationalisering:

  1. Testa och lär i liten skala
    ”Man bör testa och lära i liten skala, med små kostnader, för att inte dränka organisationen. Om pressen blir för stor är risken att man tappar fart och att kvaliteten på kärnprodukten blir lidande.”
  2. Tänk in skalbarhet från början
    ”Vill man skala och växa stort är det viktigt att tänka på processer och skalbarhet redan från början. Man skall veta vad man gör, hur man gör det och vem som gör vad.”
  3. Anpassa rätt saker efter marknaden
    ”Det är viktigt att hitta en balans i vad som måste vara likadant oavsett marknad (kärnan) och vad som behöver lokalanpassas. Det kan handla om legala krav och språkbarriärer. Detta kan man lära sig genom att testa på micromarknader, så att man inte bränner sina kort på en stor marknad.”

Umeå Tech Arena är ett event som vill inspirera och knyta band mellan innovatörer, investerare och it-företagare i Västerbotten. Arrangörer är Uminova Innovation, med dess it-satsning Infotech Umeå och den internationella nätverksgren Enterprise European Network. För mer info och anmälan, läs här.

Text avHanna Kangassalo
Foto avPlejmo och Malin Grönborg
Publicerad

Fler nyheter om EEN, Magine, Plejmo, Spotify, Ulrika Viklund och Umeå Tech Arena

Se alla relaterade nyheter