InfoTech Umeå

NoDumbDesign
It-företagaren vill nå kvinnor aktiva i sociala nätverk med utbildning i bildhantering.

Sociala nätverk en grund för affärsmodellen

Målgruppen finns i hela engelskspråkiga världen och består främst av kvinnor aktiva i sociala nätverk. Med nya tjänsten NoDumbDesign lanserar it-företagaren Ann Klefbohm kurser och tips kring bildhantering för nybörjare.

Det blir allt mer vanligt att använda bilder i bloggar och egna webbsidor. Men eftersom viljan ibland är större än kunskapen har många stort behov av grundläggande basutbildning. Det har it-företagaren Ann Klefbohm upptäckt, inte minst bland kvinnor som bloggar och är aktiva i sociala medier. Med den nya tjänsten
NoDumbDesign
vänder hon sig till de som inte är fullt så vana med webbdesign och erbjuder dem utbildning i bildhantering främst via Adobe Photoshop Elements 10. 

För Ann Klefbohm är bildhantering något som följt henne i alla år eftersom hon har en bakgrund som både konstnär och grafisk designer på Sveriges Television och Cap Gemini innan hon blev it-företagare.

Infotech Umeå fångade upp Ann Klefbohm via Facebook (var annars med en kvinna som fullt ut använder sociala medier som del av affärsmodellen) för att få några svar kring den nya internationella tjänsten som hon erbjuder.

Vad är syftet med Nodumbdesign?

Jag har sett ett behov hos mina kunder som satsar på webblösningar att när det kommer till bildhantering så kan de det helt enkelt inte. De vet inte vilket bildformat eller vilken storlek bilden ska ha. Ibland laddas det upp för stora bilder från digitalkamera som "spränger webbsidan" eftersom alla webbverktyg inte har funktionen att skala bild. Syftet är att framför allt nå tre målgrupper:
Webbansvariga / informatörer som kan lära sig baskunskaper för att hantera bilder som ska ut på webb och blogg för att klara detta själva.
Unga kvinnor som är aktiva i sociala medier men som också har ett stort fokus kring sig själva och hur de framstår.
Mogna digitala kvinnor, som är aktiva inom sociala digitala nätverk och som heller spenderar pengar på resor, upplevelser och ett billigt program för att hantera sina presentationsbilder än att betala dyrt för botox och ansiktslyftning.

Du skriver på engelska för en internationell publik. Är det möjligt att från Umeå nå ut i världen på detta sätt?
Ja, det tror jag. Men framför allt så måste jag lära mig hur man kan nå sin målgrupp via sociala medier och internet och därigenom ligga i framkant. Jag kan aldrig bli trovärdig om jag inte provar själv och lär mig av de misstag man kan göra och dela med mig av det som fungerar.

Hur ser din affärsmodell ut?
Detta är lite knepigare att förklara. Det är en klar strategi som innefattar webb, e-mailblogging som är upplagt i utvalda steg som i sin tur baseras på hur vi tar emot information via e-post och hur man hanterar de som fattar snabba beslut och de som behöver mer information. Vidare så behövs bra statistikprogram för att mäta trafik men också som visar hur man konkret kan förbättra placering och innehåll för att nå fram bättre (ex. getclicky.com samt crazyegg.com) Sen är det som ett "BNI" (nätverket Business Network Internationa som jag är med i) det handlar om att skapa relationer och förtroende, att dela med sig fast digitalt.
Det har visat sig att vara mer och mer personlig på nätet är en framgångsfaktor. Vi börjar få mer och mer behov av personliga relationer eftersom vi blir mer och mer vana av denna kommunikation.

Se mer:

NoDumbDesign som webbsida

NoDumbDesign på Facebook 

Text och foto: Mikael Hansson

Text avMikael Hansson
Publicerad