InfoTech Umeå

Lena Fridlund Forsgren och Ola Friström
Lena Fridlund Forsgren, investerare från Almi Invest, som gått in och stöttat företaget Smartplanes som leds av vd Ola Friström.

Smartplanes lyfter med stöd av investerare

Utan investerare skulle Smartplanes inte finnas. Det menar vd Ola Friström när han på Riskkapitaldagen i Skellefteå berättar om hur investeringar hjälpt Smartplanes växa internationellt.

Närmare 12 miljoner kronor har Smartplanes tagit emot i investeringar under de tio år som företaget har funnits. En tredjedel av summan, fyra miljoner, bidrog statliga riskkapitalbolaget Inlandsinnovation med när det under sommaren 2014 gick in med en investering i företaget som i flera år varit världsledande på tillverkning av drönare för flygfoton inför att rita kartor.

Smartplanes
har varit ett hett företag under flera år och det är fler aktörer än Inlandsinnovation som varit intresserade av att stötta bolaget. Uminova Innovation, Vinnova, Norrlandsfonden, Swedbank och Innovationsbron är några exempel på andra som bidragit till Smartplanes framväxt, inte bara med kapital utan också med kompetens och kunskap.

Använder riskkapital

– Jag är användare av riskkapitalpengar, säger Ola Friström, när han kliver upp på scenen inför de 165 deltagarna på Riskkapitaldagen som anordnas för tredje året i rad i Skellefteå.

Orden ska kanske inte tas helt bokstavligt som en beskrivning av hans huvudsakliga arbete, det är ändock företagare Ola Friström i grunden är. Men det ligger ändå en del i beskrivningen eftersom det är stödet från olika investerare som gjort det möjligt för honom att driva Smartplanes till en av världens ledande tillverkare av drönare för flygfotografering.

När Smartplanes bildades 2005 var företaget så gott som ensamt med sin teknik, men med åren har det vuxit fram en riktig hajp kring branschen och idag nafsar ett 40-tal internationella konkurrenter Smartplanes i hälarna. För att hävda sig på den internationella marknaden är det därför en nödvändighet att backas upp av finansiärer, menar Ola Friström.

Organisationen viktig

– Men det räcker inte med att ha en bra produkt, man måste också ha en organisation runt omkring sig, man måste bygga upp en marknadsföringsapparat.

När Ola Friström tittar på konkurrenterna från andra länder menar han att det är just något som flera av dem har lyckats med.

– När vi fick in 800 000 kr fick konkurrenterna in fem miljoner kronor för en produkt som i mycket var sämre än vår. Det störde oss mycket, säger Ola Friström.

Kraftfull satsning

– Sommaren 2014 fick Inlandsinnovation chansen att stiga på. Nu kan vi göra en kraftfull satsning och marknadsföring och vi ska bygga upp ett nätverk över hela världen. I Kina, Brasilien och Australien Australien har vi redan återförsäljare, berättar Ola Friström.

Men relationen med investerare handlar inte bara om kapital. Det handlar nog så mycket om samarbete och att få in kompetens.

– Utan tvekan är det så att Smartplanes har tillförts mycket kunskap genom till exempel Innovationsbron och genom Uminova Innovation som bidrog med en styrelseordförande, säger Ola Friström.

Nu väntar det stora steget, att ta Smartplanes teknik ut i världen, något som företaget, enligt Ola Friström, bara kan lyckas med om det backas upp av investerare och andra runt omkring.

Fakta om Riskkapitaldagen

Riskkapitaldagen i norr
anordnades i för tredje gången och lockade fler än någonsin, 165 deltagare fanns på plats. Riskkapitaldagen i norr arrangeras av PWC.

Text och foto: Mikael Hansson

Text avMikael Hansson
Publicerad

Fler nyheter om Inlandsinnovation, ITS och Smartplanes

Se alla relaterade nyheter