InfoTech Umeå

Level Eight
Youtube har blivit en stark kanal för Level Eight från Umeå i att nå ut med sina spel. Här ovan nästan alla anställda i Level Eight på en bild. Från vänster: Pontus Bengtsson, Rickard Jäger, Erik Benerdal, Patrik Knutsson, Johan Wallberg, Markus Lundberg, Fredrik Johansson, Johnny Edström och Joel Jonasson.

Över 100 000 följare på Youtube

Spelföretaget Level Eight från Umeå har skaffat sig en stor följarskara på Youtube. Med över 100 000 prenumeranter från hela världen når företaget ut långt med sina filmer.

Med sina filmer på Youtube når
Level Eight
ut till en stor publik. Det har blivit ett framgångsrikt sätt att med trailers visa nya spel och ge uppdateringar av nya spelversioner. Över 100 000 personer från hela världen har registrerat sig som följare
på Level Eights Youtube-kanal.

Några av filmerna har nått en ändå större publik. En trailer till spelet Robbery Bob har visats över 2,6 miljoner gånger, medan två andra passerat miljonen visningar. En trailer till spelet Megastunt har nära 750 000 visningar och en trailer till Modern Command har 645 000 visningar. 

Infotech Umeå ringde upp Patrik Knutsson, vd på Level Eight, för att få höra mer om Level Eight på Youtube.

Infotech Umeå: Hur kommer det sig att ni får så många följare på Youtube?
Patrik Knutsson:
Vi har jobbat på med att lägga upp bra filmer. Vi har också länkar i spelen till vår Youtube-kanal så att det ska gå att hitta dit den vägen.

Infotech Umeå: Är det bra att finnas på Youtube?
Patrik Knutsson:
Ja, det ger oss ett sätt att nå ut, vi når ju ut till 100 000 människor när vi lägger upp en film. Fast det är ju ett tag tills vi är som Pewdiepie (Patrik Knutsson säger det med ett skratt, med tanke på att svenske storstjärnan Pewdiepie är kungen på Youtube med över 41 miljoner följare).

Infotech Umeå: Vad gör du just nu?
Patrik Knutsson:
Jag är i London tillsammans med min kollega Johan Westin. Vi är på två spelmässor som vi tänker hinna med den här veckan. Just nu är det Pocket Gamer Connects och i slutet av veckan Mobile Games Forum.

Infotech Umeå: Vad gör ni på mässorna?
Patrik Knutsson:
Vi är här för att träffa publicister, gå på föreläsningar, synas lite mer och visa våra spel för andra, säger Patrik Knutsson.

Med anledning av rekordet 100 000 följare har Level Eight spelat in en film som visar livet på kontoret i Umeå. Se nedan:

Text och foto: Mikael Hansson

Text avMikael Hansson
Publicerad

Fler nyheter om Level Eight

  • Theres Hiltunen
    26 Januari 2016

    Mobilspel på Londonmässa lockar Umeåföretag

    London Mobile Games Week erbjuder en mängd arrangemang kring mobila spel. Theres Hiltunen, community manager på Dohi Entertainment, var på plats för att hämta in nyheter.

  • Patrik Knutsson, Nagdalena Andersson, Johan Westin
    7 December 2015

    Växer snabbast i Västerbotten

    Spelföretaget Level Eight och it-företaget Hi5 är två av de snabbast växande företagen i Västerbotten.

  • LANbyCS
    26 November 2015

    Paradox möter studenter på lan

    När studenter vid Umeå universitet ordnar lan under en hel helg är spelföretaget Paradox Arctic med för att berätta om hur det är att jobba i spelbranschen.

Se alla relaterade nyheter