InfoTech Umeå

Gold Town Games
Tomas Nordström, grundare av Gold Town Games, hoppas stort på företagets börsintroduktion. Bilden ett montage från företagets trailer.

Hockeyspel går till börsen

Världens bästa managerspel för mobilen i hockey. Det siktar Skellefteåföretaget Gold Town Games på. I sommar väntar börsintroduktion.

– Bra tryck i spelbranschen och det stora intresset för oss är indikationer som pekar på en lyckad börsnotering, säger Tomas Nordström, grundare och säljansvarig i Gold Town Games.

I fjol grundade hockeyintresserade Tomas Nordström bolaget Gold Town Games med målet om att lansera ett managerspel i hockey för användning i mobilen. Sedan dess har utvecklingen gått fort och i mitten av juli väntas den första handelsdagen på börsen. Detta för att kunna bli klar med spelet i tid till den planerade lanseringen i slutet av året och optimera tekniken bakom spelplattformen. Vilken lista bolaget kommer att handlas på är ännu inte klart, men det står mellan First North, AktieTorget och NGM Nordic-MTF.

– Vår prioritet har varit First North och i andra hand NGM. Men det är inte färdigt ännu, säger Tomas Nordström.

Se intervju med Tomas Nordström och Pär Hultgren från Gold Town Games:

Hockeyproffs signar på
Spelbranschen är starkt växande med en för många överraskande storlek globalt. Större än filmbranschen, menar Tomas Nordström. Dessutom är Sverige det ledande landet i världen inom spel och allra hetast just nu går mobilspelsbranschen. Bolaget fick redan från start draghjälp från ett antal idrottsprofiler, främst hockeyspelare, som gick in som ägare i Gold Town Games. Genom en riktad emission mot just hockeyprofiler fick bolaget in närmare 1 miljon kronor och ett brett mediegenomslag, framförallt i hem- och hockeystaden Skellefteå.

– För att nämna ett namn klev Jimmie Ericsson, till vardags lagkapten i Skellefteå och nu senast i Tre Kronor i VM i Moskva, in i vår finansiering i fjol. Profilerna hjälpte oss att få bra uppmärksamhet och intresset har varit jättestort sedan dess.

Siktar också på fotboll
Så vitt bolaget vet finns det ingen konkurrens på mobilspelsmarknaden för ett managerspel i hockey. Managerspelen är inte lika grafiskt explicita och rörliga i sin natur, vilket gör att teknikutvecklingen för bolaget inte varit lika kostnadstung som för andra spelutvecklare. Dessutom kan managerspel för andra sporter enkelt lanseras i framtiden.

– Det är affärsmodellen. Vi kan lansera nya spel hela tiden kostnadseffektivt genom grunden i vår befintliga plattform. Det sparar stora resurser att inte behöva börja från scratch vid varje ny spelutformning, säger Tomas Nordström.

Gold Town Games har uttalat att man siktar på fotboll som nästa managerspel i sin plattform. Där finns en ledande branschaktör och en helt annan konkurrens än inom hockeyn, men också en mycket större marknad som går globalt över nästan hela världen. Hockeyn blir mer centrerad till de största hockeyländerna, främst Kanada, USA, delar av Europa och Ryssland.

– Lanseringen sker i olika steg med användartester, en soft launch-lansering på en mindre marknad i förslagsvis ett grannland för att till slut gå ut brett i Android och iOS applikations butiker. Hockeyn kommer att hjälpa oss att göra ett ännu bättre fotbollsspel.

Bettingfunktion
World Hockey Manager kommer att vara gratis att ladda ned och innehålla vissa betalningsfunktioner inne i spelet. Det kan handla om att snabba upp byggprocessen av lagets arena och klubbfaciliteter eller att köpa spelarpack. Dessutom ska en vadslagningsfunktion integreras i spelet. Spelaren kan betta på utfallet av klubbens matcher och vid vinst få utbetalning i en spelvaluta som kan användas för att investera i klubben. Det rör sig alltså inte om utbetalning i kronor och ören, utan i medel att fortsätta köpa premiumfunktioner i spelet.

– Förhoppningsvis kan vi ha bettingfunktionen redo vid lansering, annars kommer den att läggas på eftersom. Vad vi har sett finns det inget annat managerspel som har en sådan funktion vilket gör oss unika, säger Tomas Nordström.

I tidigare kommentarer har Tomas Nordström sagt att ”risken är stor, men potentialen enorm.” Han utvecklar att riskerna framförallt ligger i att spelet inte genererar mer pengar per användare än vad den kostar i marknadsföring att rekrytera.

Se fler intervjuer i trailer för Gold Town Games.

Text avMikael Hansson
Publicerad

Fler nyheter om Gold Town Games

Se alla relaterade nyheter