InfoTech Umeå

Digitalakademin
Företagarna Clara Lidström och Jens Lundqvist inspirerade med egna erfarenheter av att driva affärer på nätet när Digitalakademin kom till Umeå. Från vänster Clara Lidström, Jens Lundqvist och Ulrika Ek, moderator under träffen i Folkets Hus, Umeå.

Google vill se fler företag bli digitala

Intresset är stort när Google och Almi gästar Umeå. Nu ska fler företag bli digitala. Över hundra företagare sluter upp för att få veta mer om att driva affärer på nätet.

Google och Almis gemensamma satsning Digitalakademin vill att fler företagare ska lära sig bli framgångsrika på nätet. Digitalakademin är en gratis utbildning som täcker allt från online närvaro, e-handel, och digital verksamhetsstyrning till hur företag kan skapa trafik till sin webbsida och få fler kunder.

Målet är att utbilda minst 5000 svenska småföretagare under 2015 och 2016 över hela landet.

Digitalakademin

Jonas Wallentin, Google, och Lars Mårdbrant, Almi, vill att fler företag ska bli digitala. Utbildningen Digitalakademin ska vara en hjälp på traven.

– Vi ser att många små och medelstora företag inte har närvaro online för att de saknar kompetens.  För oss är det viktigt att hjälpa fler företag att bli digitala. Det är en långsiktig satsning, säger Jonas Wallentin som är Googles representant under träffen på Folkets Hus i Umeå.

Han är imponerad över det stora intresset som Digitalakademin har fått i hela landet.

– Det är ett helt fantastiskt genomslag. Vi gjorde fem städer i höstas. Vi var i Göteborg i tisdags och Umeå idag och fortsätter med ytterligare 14 städer under året, fortsätter Jonas Wallentin.

Två av de kommande orter som turnén kommer till är Skellefteå och Luleå.

– Det finns ett mycket stort intresse för att lära sig och förstå. På utbildningen får man en ökad förståelse för nätet, för hur man ska förhålla sig till det. Man lär sig vilka kanaler man kan använda, att man kan testa och prova och se vad som fungerar för en själv, säger Jonas Wallentin.

Inspirerande erfarenheter

Med på träffen med företagarna är bloggaren Clara Lidström, Underbara Clara, och Jens Lundqvist från Lundqvists Trävaru i Piteå. Båda har de i var sin bransch visat på hur närvaro på nätet och i sociala medier gett affärerna en rejäl skjuts.

Clara Lidström tipsar om att vara aktiv på sociala medier, att ha en genomtänkt strategi och bygga nätverk. Jens Lundqvist, vars företag utsetts till Digital Gasell i Sverige, menar att det är viktigt att tänka igenom syftet med att finnas på internet och att vara enkel i sitt budskap.

För de företagare som efter denna inledande kickoff vill fortsätta utbildningen väntar nu fördjupade studier på nätet om konsten att bli mer digital.

Se träffen med Digitalakademin i efterhand.

Text och foto: Mikael Hansson

Text avMikael Hansson
Publicerad