InfoTech Umeå

Algoryx personal
Ännu en framgång för Umeåföretaget Algoryx. Med första platsen på två av Mac App Stores listor får man än mer uppmärksamhet kring programmet Algodoo.

Algoryx etta på Apple-listor

Lanseringen av fysikläromedlet Algodoo på Mac App Store blev en succé för Algoryx från Umeå. Efter bara en vecka ligger man etta på Apples listor över både mest sålda och mest inkomstbringande program.

Applikationer och program som lyckas ta en plats bland de 50 mest nedladdade på någon av listorna hos App Store drar blickarna till sig. Hamnar man på tio i topp är succén än större, men kniper man första plats är det en riktig kioskvältare man har på gång.

Så är läget just nu för
Algoryx
med lärplattformen
Algodoo, ett läromedel för undervisning i skolor kring fysik, och det bara en vecka efter att man lanserat programmet på
Mac App Store, plattformen för nedladdning till Mac-datorer.

Artikeln fortsätter nedan…

Algodoo 

I och med att listan Från Mac App Store här ovan blev offentliggjord tog InfoTech Umeå kontakt med Kenneth Bodin, vd för Algoryx, för att höra om läget.  

Algodoo Physics ligger etta på Mac App Store Entertainment över de mest inkomstbringande applikationerna efter bara drygt en vecka. Hur känns det?
Kenneth Bodin:
Det är naturligtvis jättekul och vi kan återigen konstatera att Apple har urstarka marknadskanaler inte bara för iPhone och iPad utan också för Mac. Och vi har en bra produkt.

Vad innebär listplaceringar som dessa för Algoryx?
Kenneth Bodin:
Vi ska förstås använda läget på bästa sätt. Har man väl kommit på listorna så är det i sig värdefull marknadsföring. Vi får uppmärksamhet, reviews, inlänkning, community osv och det ska vi satsa intensivt på att stärka ännu mera.
Eftersom det verkligen är en säljlista så betyder det försäljning och intäkter men det är absolut inga fantasisiffror och volymerna är väldigt långt ifrån de man hör om för iPhone. Vi vet heller inte om det är nyhetens behag eller håller långsiktigt. Närmaste veckorna får utvisa.

Algodoo ligger på listan för Entertainment-applikationer. Hade det inte varit bättre att ligga på Education? Algodoo är ju trots allt främst ett program för skolor?
Kenneth Bodin:
Den version vi släppt för App Store är lite nerskalad och anpassad för entusiastmarknaden. Vi ska även släppa skolversionen i App Store och för dialog med Apple om detta. Den har högre pris i små volymer, men volympriserna, till exempel för en hel kommun, är så långt nere som en Euro per elev och år och det vill vi också kunna sköta via App Store för att nå skolor i hela världen.

I dagarna samlas ni för strategidiskussioner inom Algoryx. Påverkar listor på Mac App Store era strategiska vägval?
Kenneth Bodin:
Absolut, men det är lite för tidigt att dra slutsatser ännu. Vi står med båda fötterna på jorden och tänker långsiktigt.

Text avMikael Hansson
Publicerad