InfoTech Umeå

2017 var ett mycket starkt år för Codemill och dess dotterbolag. På bilden tar dotterbolaget Smart Video emot första pris i regionfinalen av Di Digital Tour 2017. Från vänster Rickard Lönneborg, Johannes Eriksson, Johanna Björklund och Niklas Jansson.
2017 var ett mycket starkt år för Codemill och dess dotterbolag. På bilden tar dotterbolaget Smart Video emot första pris i regionfinalen av Di Digital Tour 2017. Från vänster Rickard Lönneborg, Johannes Eriksson, Johanna Björklund och Niklas Jansson.

2017 ett starkt år för Codemill

Ökad omsättning, nya anställda och många priser. 2017 var ett mycket lyckat år för Codemill med dotterbolagen Accurate Player och Smart Video.

Codemill rapporterar om ett mycket spännande 2017 med flertalet positiva nyheter. Företaget ökade omsättningen med 50 procent, anställde 12 nya medarbetare, fick stora utvecklingsprojekt, samt vann, tillsammans med dotterbolagen, flera olika priser och utmärkelser.

– 2017 var ett händelserikt år för oss där vi blivit fler medarbetare, ökat takten i våra egna produktsatsningar, samtidigt som vi fått fart på många internationella affärer tack vare vår inriktning mot videoteknik. Nu ser vi fram emot ett minst lika spännande 2018 där vi satsar på fortsatt tillväxt, säger Rickard Lönneborg, VD på Codemill.

Här nedan är några fakta om Codemills 2017:

  • Codemill ökar omsättningen med 50 procent
  • Växer med 12 nya medarbetare, en tillväxt på ca 30 procent
  • Ökar försäljningen utanför Sverige med 75 procent
  • Fått flertalet nya utvecklingsprojekt inom Video, AI och Machine Learning.
  • Deltar på tre stora broadcastmässor. IBC i Amsterdam, NAB i Las Vegas och NAB i New York.
  • Nominerade för ITV:s projekt “Phoenix” i IBC Innovation Awards.
  • Lokal närvaro med anställd placerad i München.

Men inte nog med det. Också de mer nystartade dotterbolagen Accurate Player och Smart Video har har haft stora framsteg under det senaste året.

Accurate Player

  • Accurate Player antas till Uminova Innovations Acceleratorprogram.
  • Får internationella kunder i Indien, Tyskland och USA.
  • Inleder partnerskap med finska Valossa.
  • Tecknar kontrakt med ett antal internationellt välkända företag inom video och broadcasting.

Smart Video

  • Smart Video tar in 9 miljoner, varav 6 miljoner i riskkapital och 3 miljoner i lån.
  • Vinnare av Future Marketing Tech Awards på Guldnyckeln 2017.
  • Seger i regionfinalen av Di Digital Startup Tour.
  • Smart Videos VD, Johanna Björklund, utses till Årets kvinnliga stjärnskott i regionfinalen i norr av EY Entrepreneur Of The Year.
  • Inleder samarbete med modesajten Metro Mode.
  • Besöker Slush i Helsingfors som del av Business Swedens delegation av lovande svenska teknikföretag.
  • Besöker London Tech Week
Text och foto avMikael Hansson
Publicerad

Fler nyheter om Accurate Player, Codemill och smart video

Se alla relaterade nyheter